AAM, BNAA: Valoarea daunelor va creste considerabil

Avatar autor XPRIMM
Autor
Vlad BOLDIJAR
Avatar
Vlad BOLDIJAR
Editor
Data articol
02.04.2012
Potrivit Presedintelui BNAA - Biroul National al Asiguratorilor Auto din Republica Moldova, Pavel CATER, in medie, doar 60% din valoarea reala a daunelor pe RCA a fost platita de asiguratori in ultimii cinci ani de zile pe fondul  aplicarii coeficientului de uzura. Astfel, dupa 6 aprilie 2012, "va creste despagubirea medie. Vom avea de platit daune mai scumpe. Care este solutia? Singura sursa este cresterea primei de asigurare. Tarifele care se practica acum sunt pe statistici efectuate din anii 2002-2008. Noi credem ca despagubirile vor creste considerabil, cu circa 40%. Dar avand in vedere ca va creste calitatea serviciilor, ar trebui majorate si tarifele ", a precizat Pavel CATER."Sunt probleme reale, si militez pentru o buna cooperare intre companii si autoritatea de supraveghere in gasirea unor solutii care sa nu destabilizeze piata. De exemplu, in cazul tarifelor la RCA, odata cu liberalizarea, experienta arata ca preturile intai vor scadea", considera Sorin GRECEANU, Director General, FPVS - Fondul de Protectie a Victimelor Strazii.

Potrivit BNAA, dauna medie a fost in 2011 de circa 10.600 lei, iar pentru 2012 se estimeaza o valoarea de circa 19.000 lei dupa aplicarea reformei, "tinandu-se cont ca parcul auto din Moldova este format din foarte multe vehicule cu o vechime de peste 5 ani". Astfel, va creste inevitabil "numarul de daune totale".

In acelasi sens, potrivit calculelor estimative ale AAM - Asociatia Actuarilor din Moldova, structura daunei medii pe segmentul RCA era constituita inainte de 6 aprilie in proportie de 46% din pretul pieselor componente necesare reparatiei, 35% - manopera si 19% alte materiale. "Prin urmare, datorita ponderii insemnate a costului pieselor, aplicarea uzurii in achitarea daunei totale va avea un impact semnificativ", a subliniat Oleg VEREJAN, Presedinte AAM. Potrivit acestuia, luand in calcul uzura, asiguratorii deduceau 77% din pretul pieselor utilizate pentru reparatie. Astfel, nemaideducandu-se uzura, valoarea daunelor se va dubla, intrucat  "uzura in structura estimata a daunelor ar constitui 55%; deci este evident ca daunele vor creste de cel putin doua ori".

De asemenea, oficialul moldovean a subliniat faptul ca legislatia actuala nu prevede obligativitatea radierii vehiculelor avariate si despagubite ca dauna totala precum si predarea acestora, astfel ca, "dupa achitarea daunei, aceste masini ar putea fi reparate in regie proprie si repuse in circulatie".

Totodata, "La elaborarea Legii nr. 414 cu privire la asigurarea de raspundere civila auto nu a fost inventat nimic. S-au aplicat prevederile UE, s-au consultat si alte legi, inclusiv din Romania. Practic, modul de constatare, despagubire si lichidare a daunelor este similar cu ce este in Romania", a precizat Directorul BNAA.  Pavel CATER considera ca acesta nu va fi "eliminat in totalitate. El va fi utilizat la stabilirea valorii pretului valorii reale a vehiculului la data producerii accidentului intrucat conform legislatiei, despagubirea nu poate depasi valoarea bunului la data producerii accidentului".

Video