Agra Asigurari, planuri pentru anul 2022: Asiguratorul agricol isi propune sa-si mareasca echipa de evaluatori de daune

Avatar autor XPRIMM
Autor
Andreea RADU
Avatar
Andreea RADU
Redactor sef
Data articol
21.01.2022

Tendintele din piata asigurarilor agricole, efectele schimbarilor climatice, obiectivele de business, evolutia daunelor, cresterea echipei de evaluatori - sunt doar cateva dintre subiectele dezbatute in interviul cu Horia-Adrian LUPU (foto), Director General, Agra Asigurari.

PROMO

XPRIMM: Ce a insemnat anul 2021 pentru activitatea companiei Agra Asigurari? Care au fost cele mai afectate regiuni geografice si cele mai dificile perioade pentru fermierii romani in ultimul an? Cum s-a modificat portofoliul de clienti?

Horia-Adrian LUPU: Anul 2021 a fost plin de provocari atat din punct de vedere al vanzarilor, cat si al daunelor. Numarul avizarilor de dauna la politele de asigurare emise s-a dublat fata de 2020, drept urmare, intreaga echipa a depus un volum de munca consistent, atat managerii regionali, cat si echipele de evaluatori de daune. Toata zona de sud a fost sever afectata, din Mehedinti pana in Constanta, dar si zona Moldovei. Dupa un 2020 secetos, anul 2021 a venit cu grindina, furtuna si ploi excesive in aceste regiuni. Pe langa numarul crescut de avizari de daune, am avut o crestere substantiala a portofoliului de clienti, in special in zona de Sud-Est a tarii. Totodata, fluctuatiile la pretul cerealelor au condus la majorarea sumelor asigurate si implicit la un efort suplimentar pe partea de servisare a politelor emise.

XPRIMM: Sunteti una dintre companiile care au implementat cu usurinta metodele digitale de evaluare a daunelor. In ce masura contribuie evaluatorii in acest proces?

H-A.L.: Am implementat metodele digitale inca de la inceput, iar acest lucru ne-a dat posibilitatea sa fim operativi, atat pe partea de avizare a daunelor, cat si pe parte de evaluare si plata despagubirilor intr-un timp cat mai scurt. Evaluatorii au contribuit intr-o foarte mare masura, prin interesul si disponibilitatea adoptarii acestor metode noi in procesul evaluarii.

XPRIMM: Cat de important este rolul evaluatorului in procesul de evaluare si cat conteaza in relatia cu fermierii asigurati?

H-A.L.: Evaluatorul are un rol foarte important, el fiind ultima veriga de legatura in procesul Asigurator - Intermediar - Client. Datorita evaluatorilor, clientii sunt contactati la timp in cazul unei pagube si evaluarea daunelor se face in timp util. Astfel, prin feedback-ul oferit la finalizarea sezonului de dauna, noi, in calitate de Asigurator, putem sa imbunatatim produsele de asigurare si metodele de evaluare pe fiecare risc si cultura in parte, adaptandu-ne nevoilor fermierilor. De asemenea, comunicarea deschisa cu fermierii si intelegerea in profunzime a provocarilor cu care acestia se confrunta ramane un aspect esential, iar evaluatorii nostri reusesc sa valorifice fiecare interactiune cu acestia si sa ii sprijine.

XPRIMM: Stim ca va mariti echipa de evaluatori. Ce cautati la candidatul potrivit pentru acest post si ce va propuneti pentru echipa de evaluatori in urmatoarea perioada?

H-A.L.: Suntem in plin proces cu recrutarea evaluatorilor la nivel de tara si pe aceasta cale, invit persoanele interesate de o colaborare in acest domeniu sa ne contacteze pentru mai multe detalii. Cautam oameni diversi si cu spirit de echipa, de la tineri absolventi de studii agricole pana la ingineri agronomi sau fermieri cu experienta.

Candidatul ideal trebuie sa fie un specialist in domeniu (sa aiba cunostinte despre cultura mare, vita de vie, legumicultura si pomicultura), sa aiba deschidere spre nou, spirit bun de observatie, sa fie un jucator de echipa. Aceste cunostinte le sedimentam si noi, in cadrul sesiunilor de training. De asemenea, ar trebui sa aiba disponibilitate de deplasare in zonele cu numar ridicat de daune, dar si spirit comunicativ si dorinta de a invata lucruri noi si a relationa cu fermieri din toata tara.

XPRIMM: Ce beneficii au evaluatorii de daune in cadrul echipei?

H-A.L.: Cel mai important avantaj ca evaluator este faptul ca programul de lucru este part-time, ceea ce le ofera libertate si flexibilitate, nefiind nevoiti sa isi abandoneze ferma proprie, studiile sau alte activitati. De asemenea, oferim scolarizari multiple in functie de gradul de pregatire al fiecaruia, de la conditiile de asigurare, pana la metodele de evaluare a daunelor in functie de risc si cultura. Fiecare evaluator nou are parte de training teoretic si practic, direct de la manageri si evaluatorii cu vechime in echipa, pentru a se familiariza cu activitatea, iar in munca de teren are mereu parte de sprijinul colegilor. Pe langa acestea, oferim colegilor evaluatori o perspectiva de dezvoltare profesionala pe termen lung, de la new entry pana la stadiul de expert in evaluarea si finalizarea daunelor.

XPRIMM: Care sunt perspectivele pentru anul acesta in ceea ce priveste piata sectorului agricol?

H-A.L.: In urma schimbarilor climatice din ultimii ani, piata asigurarilor agricole a suferit modificari majore. Sunt firme de asigurare care si-au oprit activitatea sau au devenit mai restrictive in preluarea riscurilor. Nevoia subscrierii unei asigurari pentru culturile agricole este in crestere in ultima perioada. In acest sens a contribuit mult si Submasura 17.1, iar incepand cu anul 2021, fermierii care doreau sa depuna un proiect pe fonduri structurale au primit un punctaj mai mare in cazul in care aveau culturile asigurate.

XPRIMM: Ce obiective de business aveti pentru anul 2022?

H-A.L.: Ne propunem sa ne consolidam pozitia pe piata asigurarilor agricole din Romania si sa acceleram procesul de digitalizare, de la primul contact, emiterea unei cereri de oferta, si pana la emiterea decontului final de despagubire in cazul politelor cu daune avizate. De asemenea, ne dorim sa ne extindem cat mai mult acoperirea echipelor de evaluatori la nivel national si sa semnam cel putin 40 de contracte de colaborare cu fermieri sau specialisti in domeniul agro care vor sa se perfectioneze si in aceastp ramura a agriculturii, respectiv evaluarea daunelor la culturi agricole. Astfel, putem sa fim alaturi de cat mai multi fermieri care se confrunta cu daunele sezoniere, intr-un timp cat mai scurt si sa eficientizam si mai mult intregul proces.

XPRIMM: Printre aceste obiective, la un moment dat mentionati ca va propuneti si sa deveniti un "paperless office", precum sucursala mama din Austria. In ce stadiu sunteti la acest capitol?

H-A.L.: In acest moment mai sunt cateva verigi in procesul de lucru care mai implica folosirea hartiei, insa ne dorim sa eliminam acest lucru incepand cu sezonul de vanzari 2022-2023 si sa putem afirma ca intreg procesul de asigurare se va putea face exclusiv online. Astfel, ne dorim sa optimizam procesul de vanzare online, de la completarea cererii de oferta, pana la emiterea unei polite si arhivarea documentatiei primite. Pe partea de daune, tot procesul de avizare se va desfasura de asemenea online, pana la plata decontului de dauna, atat pentru clientii inregistrati in Portalul Agra Asigurari, cat si pentru clientii noi.

Video