CNPF aduce clarificari referitor la neachitarea despagubirilor pe Carte Verde de catre ASITO. Vezi aici reactia companiei

Avatar autor XPRIMM
Autor
Olesea ADONEV
Avatar
Olesea ADONEV
Editor
Data articol
27.05.2016
Compania de asigurare ASITO a omis sa reflecte in rapoartele trimise catre autoritatea de supraveghere informatii referitoare la mai multe cereri de chemare in garantie pe Carte Verde neachitate fata de birourile nationale auto din strainatate, se arata intr-un comunicat postat recent de catre Comisia Nationala a Pietei Financiare (CNPF). Acesta vine ca urmare a mai multor stiri aparute recent in presa care sustin ca ASITO ar putea cauza excluderea Moldovei din sistemul international Carte Verde.
PROMO


Potrivit informarii CNPF, "in luna aprilie 2016, ASITO asigura oficial CNPF ca nu exista cereri de chemare in garantie sau note de plata inaintate spre achitare cu termenul expirat. Ulterior, in luna mai, Biroul National al Asiguratorilor de Autovehicule din Moldova (BNAA) a informat CNPF si ASITO ca in adresa celei din urma au parvenit din partea biroului auto din Italia (UCI) 36 de cereri de despagubire neachitate. Majoritatea acestora aveau termenul de executare expirat, astfel existand premise de inregistrare a apelurilor de chemare in garantie".

Mai mult, "ASITO a confirmat la 28 aprilie a.c. existenta acestor datorii si a solicitat CNPF acordul pentru deblocarea mijloacelor banesti in sensul onorarii obligatiilor de plata, recunoscand faptul ca aceste cereri de rambursare au termenul expirat inca din anul 2015", se mai arata in textul comunicatului.

Aici puteti consulta intregul text al comunicatului de presa al CNPF.

In luna iulie 2015, autoritatea de supraveghere a restrictionat extragerea disponibilitatilor banesti din conturile de depozit ale ASITO, lasand spre libera gestionare suficiente mijloace financiare pe conturile curente ale acestei entitati, se precizeaza in comunicatul CNPF.

Care sunt riscurile neachitarii cererilor de chemare in garantie pe Carte Verde?

Emiterea unei cereri de chemare in garantie este considerat un lucru foarte grav si iesit din comun in sistemul Carte Verde, a declarat recent Iurie FILIP, Vicepresedintele CNPF pentru presa locala. "Aceasta inseamna ca asiguratorul moldovean a tergiversat plata despagubirii si a incalcat astfel principiul fundamental al sistemului Carte Verde, bazat pe increderea intre asiguratori", a afirmat oficialul.

Astfel, in cazul unei daune pe Carte Verde, asiguratorul care a emis polita primeste o notificare de plata (debit note), avand la dispozitie 60 de zile pentru a achita despagubirea. Daca acesta nu isi indeplineste obligatia in termenul stabilit, biroul auto din tara in care a avut loc accidentul inainteaza catre biroul corespondent din care face parte asiguratorul emitent (n.red. in cazul dat BNAA) o cerere de chemare in garantie (guarantee call), prin care il obliga sa efectueze plata. "Expedierea recenta a cererilor de chemare in garantie in adresa BNAA pentru neachitarea despagubirilor de catre ASITO pune sub un mare semn de intrebare perspectivele Republica Moldova de a solutiona cu succes problema ramanerii in sistemul Carte Verde", adauga oficialul citat.

Reactia ASITO: CNPF si-a depasit atributiile

"Prin decizia adoptata de catre CNPF, a fost pus sechestru pe conturile de depozit investitionale ale ASITO deschise la bancile comerciale din tara. Din acel moment, compania a fost lipsita de posibilitatea de a-si exercita independent obligatiunile de plata fata de clientii sai, precum si de a se angaja in activitati investitionale, in conformitate cu legislatia in vigoare", explica asiguratorul printr-un comunicat postat pe site-ul sau. Potrivit acestuia, "CNPF si-a depasit atributiile, deoarece legislatia Republicii Moldova nu permite autoritatii de supraveghere sa impuna restrictii companiei de asigurari in administrarea activelor sale".

Vezi aici comunicatul publicat pe site-ul asiguratorului.

BNAA: Neplata cererilor de despagubire duce la pierederea credibilitatii atat a asiguratorului, cat si a biroului national auto

"Avem o restanta ce tine de stabilitatea financara generala a biroului care a fost afectata anul trecut de anumite prejudicii. Companiile membre ai BNAA trebuie sa respecte termenii de solutionare a cererilor de despagubire venite din partea membrilor birourilor auto ai altor tari. Iar, in momentul in care companiile moldovenesti nu isi onoreaza obligatiile de plata a daunelor, evident ca se pierede din credibilitatea atat a asiguratorului, cat si a biroului national auto", a declarat Alina OSOIANU, Director Executiv al BNAA pentru portalul xprimm.md.

Amintim ca decizia de suspendare a Moldovei din sistemul international Carte Verde a fost amanata pana la sedinta Adunarii Generale a membrilor CoB, programata sa aiba loc la inceputul lunii iunie 2016. In cadrul Adunarii Generale CoB, membrii sitemului Carte Verde vor evolua actiunile si masurile intreprinse de catre BNAA in conformitate cu planul de actiuni stabilit de comun acord cu Cob.

Precizam ca in anul 2015, cele 10 companii autorizate sa comercializeze polite Carte Verde in Moldova au vandut polite pe acest segment in valoare de 272,23 milioane lei, in crestere cu 3,3% fata de 2014.

Video