Conferinta Nationala a Brokerilor de Asigurari si Pensii - UNSICAR: Principalele declaratii!

Avatar autor XPRIMM
Autor
Andreea RADU
Avatar
Andreea RADU
Redactor sef
Avatar autor XPRIMM
Autor
Alexandra GUZUN
Avatar
Alexandra GUZUN
Editor
Data articol
26.11.2020
UNSICAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari a organizat, 100% online, cea de-a XV-a editie a Conferintei Nationale a Brokerilor de Asigurari si Pensii - "Viitorul se intampla acum", eveniment ce marcheaza si aniversarea a 20 de ani de activitate a asociatiei.Evenimentul a avut loc joi, 26 noiembrie 2020, in format online si a dezbatut cele mai importante si de interes subiecte la nivel global si local. Au fost dezbatute transformarile survenite in ultima perioada si cele prin care vom trece in viitor, in noul context global si ca urmare a digitalizarii, perspective asupra schimbarilor ce vor avea loc in rolul brokerilor in piata, noi modele de asigurari si multe alte subiecte care sunt importante pentru industrie.

PRINCIPALELE DECLARATII:

Dorel DUTA, Presedinte, UNSICAR
- 2020 este un an important pentru UNSICAR, care a implinit 20 de ani de activitate pe piata de asigurari din Romania.
- Activitatea uniunii a fost marcata in tot acest timp de momente de bucurie, dar si de momente de tensiune, am fost partasi la cele mai importante momente ce au marcat piata de asigurari din Romania si din fiecare am invatat cate ceva.
- UNSICAR a contribuit major la recunoasterea profesiei noastre, devenind astfel asociatia reprezentativa a pietei de distributie in relatia cu autoritatile si alte parti interesate de aceasta piata.
- In contextul generat de pandemie, subiectele pe care vi le propunem spre dezbatere sunt legate de transformarea digitala si impactul acesteia in remodelarea lantului valoric in asigurari, precum si inteligenta artificiala, termen care, incet si sigur, incepe sa-si faca loc in industria noastra.
- De asemenea, in cadrul evenimentului vom face cunoscute rezultatele unui studiu realizat in premiera la solicitarea UNSICAR de catre Unlock Research, privind digitalizarea clientilor de asigurari si preferintele acestora.
- Va anuntam si lansarea unui nou proiect, Ateliere UNSICAR, ce va debuta la inceputul anului 2021 si despre care veti primi mai multe detalii in curand.

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR
- Per ansamblu, in S1 2020 piata asigurarilor a avut o valoare de peste 5,6 mld. lei, in crestere cu 3,4% vs S1 2019. Si sa nu uitam totusi ca aceste cifre vin in contextul pandemiei COVID-19.
- Parteneriatul cu brokerii de asigurari a devenit tot mai solid in fiecare an. Acest parteneriat s-a dezvoltat in ultimii 10 ani, de la 30% grad de intermediere in 2008 la peste 67% in prezent - conform raportului ASF din primul semestru al anului 2020.
- In ultimul timp, consumatorul de asigurari s-a schimbat si are alte asteptari. Atentia la nevoile clientilor continua sa fie cea mai importanta trasatura pe care romanii o doresc atunci cand vine vorba despre distribuitorul lor de asigurari, conform Barometrului UNSAR-IRES. Astfel, majoritatea respondentilor spun ca distribuitorul lor in asigurari preferat ar trebui sa aiba urmatoarele trasaturi esentiale: sa fie mai de graba atent la nevoile clientului (67%) decat la prezentarea produsului (15%); sa fie mai de graba prietenos (51%) decat formal (20%) si sa fie mai de graba serios (42%) decat zambitor (21%).
- Educatia financiara este un pilon strategic al activitatii noastre atat in UNSICAR, cat si UNSAR. In pandemie am ales sa continuam cu educatia financiara in format digital si sa o dedicam noilor generatii.
- Suntem convinsi ca, daca ramanem dedicati parteneriatului pe care ni l-am asumat si vom continua sa ne implicam, vom putem naviga prin volatilitate si necunoscut.

Iulius Marian FIRCZAK, Deputat, Parlamentul Romaniei, Camera Deputatilor, membru in Comisia pentru buget, finante si banci
- In mandatul care se incheie acum avem cateva proiecte care au ajuns la finalitate, care au plecat de la initiativa Presedintelui UNSICAR, Dorel DUTA: proiectul de lege care vizeaza programul IMM Invest - am reusit sa cuprindem si codurile CAEN de activitate ale brokerilor de asigurare, si mai noi proiectul de lege care proba Ordonanta prin care se dau fonduri companiilor care au fost afectate de pandemia COVID-19 si avem incluse aici si codurile CAEN alea brokerilor de asigurare. Am reusit sa convingem Parlamentul ca este nevoie ca aceste activitati din Romania si antreprenorii din acest domeniu au nevoie de sprijin pentru a putea continua activitatea si pentru a o dezvolta.
- Insa, nu putem vorbi inca de un succes in modificarea altor proiecte de lege ce reglementeeaza domeniul asigurarilor si ma refer la legea PAID si la legea RCA. Din pacate nu am reusit la nivel de Parlament sa tragem concluziile necesare si sa modificam cele 2 legi pentru a putea sa functioneze mai bine piata RCA si pentru ca produsul PAD (asigurarea obligatorie a locuintei) sa fie imbunatatit si sa creasca gradul de acoperire in asigurare. Eu sper sa reusim sa scoatem la lumina cele doua legi imbunatatite.
- Prefer un cadru legislativ mai larg si apoi lasat ASF-ul sa supravegheze activitatea de asigurari. Cred ca ASF-ul este suficient ca actor sa poata sa pregateasca prin punct de vedere normativ, legislativ lucrurile pentru modul in care evolueaza piata de asigurari si noile riscuri la care suntem cu totii supusi in aceasta noua epoca a digitalizarii fortate de pandemia pe care o traversam.

DIALOG - Intermediarii de asigurari in European in contextul transformarilor digitale accelerate de pandemie

Juan Ramon PLA, Presedinte, BIPAR 
- Ne-am asigurat ca sectorul de asigurari reuseste sa isi continue activitatea (in contextul pandemiei) si ca sistemul functioneaza atunci cand este mai mare nevoie de el. Epidemia ne-a surprins pe toti si nimeni nu s-a asteptat ca asa ceva sa se intample de aceea a trebuit sa fim flexibil si sa ne adaptam pentru a ne servi clientii.
- Exista o incertitudine atat la nivelul societatilor cat si la nivel economic, dar perspectiva care a ramas puternica este relatia dintre clienti si intermediar.
- Asigurarile se bazeaza pe puterea asiguratorilor. activitatea asiguratorilor a ost afectata la nivel mondial si este prima oara cand economia globala prin factori externi creaza astfel de situatii.
- Am doua dorinte legate de asigurari: in primul rand guvernele sa gaseasca o solutie rapid pentru a gestiona pandemiile viitoare, asta se leaga si de faptul ca suntem membrii UE si trebuie sa avem grija de tarile noastre, a doua ets legata de asigurai - reluarea activitatii.
- In ceea ce priveste sectorul pensiilor, este important sa dezvoltam un produs paneuropean de pensii, menit sa intareasca structura Uniunii Europene, mai ales cand vorbim de legislatie vor sa se asigure ca va fi un produs bun, dar este important sa avem cat mai multe informatii privind sustenabilitatea si este important sa depasim anumite bariere pentru a avea valoare in economie.

Nic de MAESSCHALCK, Director, BIPAR
- Nu cred ca digitalizarea a permis functionarea asigurarilor la inceputul pandemiei, ci oamenii, flexibilitaea lor, modul in care s-au adaptat rapid, disponibilitatea lor, asigurandu-se ca asceste procese automatizate care deja erau implememtate in sector datorita digitalizarii si ca aceste procedure automatizate pot fi preluate si ca se poate raspunde multor intrebari dificle in aceasta situatie dificila fara precedent.
- Cred ca acesta criza ne-a aratat intradevar ca sistemul nostru este unul hybrid si ma refer la sistemul  in care exista deja un instrument de digitalizare care merge mana in mana cu serviciile umane.
- Multi oamnei au crescut niveul de utilizare al tehnologiei pentru ca au trebuit sa lucreze de acasa, sa isi faca cumparaturile online, dar nu cred ca inlocuirea intalnirilor fata in fata cu intalnirile online va schimba nevoia oamenilor, clientilor si mai ales in sectorul de asigurari, nevoia de a lucra cu alti oameni si de a avea incredere in oameni. Cred ca acest aspect interpersonal va continua sa fie un factor cheie in sectorul nostru.
- Covid-19 a accelerat digitalizarea pentru oameni, dar asta nu inseamna ca va exista o adevarata schimbare de paradigma pentru sectorul nostru.
- In ceea ce priveste diversificarea produselor din punct de vedere al digitalizarii, trebuie sa existe solutii combinate: unele pot fi produse foarte bune, pentru unii clienti se pot potrivii, dar pentru altii pot fi incluziuni in intiminatea lor, de aceea este important sa ne asiguram ca datele sunt corecte si monitorizam atent sectorul nostrum.
- Referitor la planul Comisiei Eurpene - oamenii care fac economii sunt bonificati si incurajati sa investeasca in special in investitii durabile, in surse regenerabile inovatoare de energie sau in companii mici si mijocii inovatoare, in noi modele economice si sociale. Este important sa directionam economiile din conturi in investitii.

PANEL - Implementarea IDD si subiecte de interes pe agenda europeana

MIHAELA COJOCARU, Director Directia de Reglementare si Autorizare, ASF
- Propunerile venite in perioada de consultare publica pentru modificarea Normei nr. 19/2018 privind distributia de asigurari sunt in lucru, analizam toate propunerile venite din piata. 
- Principalul impact al legislatiei IDD il constituie faptul ca distribuitorii de asigurari trebuie sa ia in consididerare mai mult decat pana acum cerintele si obiectivele clientilor de produse de asigurare pe tot parcursul ciclului de viata al unui produs pe care acestia il creeaza si il distribuie. Este o cultura orietata catre clienti, mai mult ca oricand, care sta la baza regandirii tuturor strategiilor de afaceri ale distribuitoriloc  de asigurari si de administrare a riscurilor, in sensul ca trebuie manifectata o preocupare crescuta  fata de interesele clientilor, preocupare care trebuie considerata cel putin egala cu obiectivele privind vanzarile si rentabilitatea entitatii respective.
- Principalele modificari care au fost aduse legislatie secundare, dupa 2 ani de aplicarea prevederilor IDD, se refera, in principal, la chestiuni nationale, insa sunt aliniate cu prevederile IDD, cu cerintele europene cu privire la supravegherea conduitei. S-au eliminat anumite prevederi nationale care nu mai erau in concordanta cu prevederile la nivel european sau s-a facut o simplificare a unor cerinte.
- Alinierea cu cerintele la nivel european privind supravegherea conduitei - prin modificarea si completarea machetelor aferente raportarilor societatilor conform concluziilor rezultate in urma derularii impreuna cu EIOPA a proiectului - pilot "Enhancing the Conduct of Business Supervision Function of the Romanian Financial Supervisory Authority", sustinut de Comisia Europeana.
- Acest act normativ aduce o flexibilizare a modului in care se va face business. Un exemplu este  colaborarea prin mandat intre distribuitor si clienti, intermediarii avand posibilitatea sa decida impreuna cu clientul daca colaborarea se realizeaza sau nu printr-un inscris, eliminandu-se clauzele minime si conditiile de incetare ale mandatelor.
- Apar prevederi noi adaptate contextului actual, cum ar fi introducerea unei prevederi prin care documentele in format electronic, semnatura electronica sunt asimilate inscrisurilor autentice. Credem ca acet lucru este de bun augur in contextul actualei pandemii in care se pune accent pe activitatea online. Si multe alte modificari.
- Speram ca de la inceputul anului viitor noul act normativ sa intre in vigoare.

Isabelle AUDIGIER, Director Juridic, BIPAR
Cum este implementarea IDD perceputa de BIPAR la nivel European?
- Este adevarat ca IDD a fost aplicat in UE incepand din 2018, dar abia din aprilie 2019 a fost implementat in toate statele si din cauza acestei implementari tarzii, cred ca este prea devreme pentru BIPAR sa aiba o imagine clara a beneficiilor sau a riscurilor.
- Noi credem ca are beneficii pentru consumator, pentru investitor, se aplica tuturor produselor de asigurare, permite un teren echilibrat si a consolidat protectia consumatorilor, garanteaza ca toate produsele indeplinesc cerintele pentru nevoile individuale si ca produsele raspund asteptarilor clientilor.
- In 2021 se va face o revizuire a acestui act, dar mesajul cheie este acela ca este nevoie de o stabilitate cu privire la cadrul de reglementare. Am avut GDPR-ul, care a fost o provocare, deci din perspectiva aplicarii noiilor revizuiri ar trebui sa insemne doar o evaluare si trebuie implementata in mod consecvent in intreaga Europa, dar perspectiva noastra in acest moment este sa avem o legislatie asa cum este acum decat sa introducem lucruri noi.
- Astazi informatiile pot fi accesate pe diferite website-uri si e nevoie de o adordare digitala mai prietenoasa, dar vom vedea pe masura ce vor exista dezvoltari tehnologice.
- Pentru BIPAR este important sa nu existe reguli noi privind distribuirea, deci este crucial ca orice reguli revizuite sa fie neutre din punct de vedere al tehnologiei.

Antonio SOUVANNASOUCK, Presedinte, PRBAR
- Inca de la primele discutii privind implementarea IDD in Romania ne-am lovit de o realitate destul de bruta. IDD nu a tinut cont de realitatea pietelor emergente. De ex, conform IDD sunt exceptate asigurarile auxiliare cu prime anule sub 600 de euro pe an, dar cu totii stim ca in Romania densitatea asigurarilor este de 120 de euro pe an. Subliniez ca aplicarea legislatiei europene fara a tine cont de realitatea unei piete emergente poate duce la dezechilibre. Din fericire nu am sesizat pana acum abuzuri in piata.
- Se vorbeste deja de revizuirea IDD. Daca aceasta revizuire va tine cont de diferentele dintre distribuitori ar fi o veste excelenta. 
- Orice piata are nevoie de stabilitate legislativa.
- Brokerii sunt principalul vector de educatie financiara. Suntem singurii care avem o penetrare rurala in intreaga tara.

Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR
- As vrea sa punctez doua lucruri legate de IDD si tot ce se intampla in domeniul digitalizarii. 1. Asa cum s-a mentionat anterior, EIOPA a lansat un chestionar la care se poate raspunde pana in februarie 2021 - un exercitiu important - ne referim la dialogul dintre reglementatorul european si toti stakeholderii. Consideram ca este foarte importanta completarea acestuia -  astfel putem transmite input-ul nostru de la nivel national catre autoritatile europene. 
- Al doilea aspect este legat de ceea ce inseamna implementarea IDD in Romania. Toata piata a depus eforturi considerabile pentru  implementarea acestei directive si nu e vorba doar de resurse financiare, ci si de resurse umane. Specialistii apreciaza ca Romania a reusit implementarea IDD cu succes. Aceasta nu inseamna ca lucrurile nu pot fi perfectionate si ca nu putem sa le ducem la nivelul urmator. Suntem mai pregatiti profesional, s-au adus clarificari pe partea de produse, suntem mai atenti la informatia transmisa consumatorului - insa cu siguranta mai sunt lucruri de imbunatatit, mai ales in ceea ce priveste digitalizarea.
- Directiva IDD a fost conceputa avand la baza concepte traditionale, de comunicare in format clasic. Spre exemplu, aproape toate tipurile de informatii care sunt oferite consumatorului sunt, in principal, conform directivei, in format tiparit. Doar optional exista si posibilitatea de a oferi informatia in forma digitala. E un punct important pe care ar trebui sa-l imbunatatim pentru a ne pregati pentru tot ceea ce se intampla. Si probabil ca ar trebui sa simplificam putin ceea ce inseamna fluxuri operationale, inclusiv pe zona de pregatire profesionala, astfel incat totul sa fie digital si mai simplu pentru distribuitori si, foarte important, pentru clienti.

Rodica FUICU, Membru al Consiliului Director, UNSICAR
- Anul care se incheie ne-a adus tuturor schimbari radicale atat in stilul de viata cat si in munca de zi cu zi. Prioritatile noastre insa nu s-au schimbat si raman constante: calitatea serviciilor adresate clientilor nostri, stabilitate si continuitate in cadrul relatiilor noastre de colaborare cu partenerii nostri de incredere - Asiguratorii.
- Salutam ultimele propuneri de modificare a Normei 20 privind pregatirea profesionala pe care ASF le-a intocmit pe acest sfarsit de an prin consultarea pietei precum si faptul ca unele dintre propunerile membrilor nostri exprimate de-a lungul anilor au fost acum acceptate. Acest lucru ne arata deschiderea si interesul reglementatorului in dezvoltarea si modernizarea pietei.
- Digitalizarea este deja drumul catre care ne indreptam si va trebui sa regasim in ea oportunitatile de dezvoltare si inovare pentru cresterea distributiei produselor de asigurare.
- In acelasi timp, sa ne amintim cu totii ca avem de atins un tel important, ca ne dorim o piata a produselor "non RCA" din ce in ce mai puternica, care sa aiba un impact major in randul consumatorilor.
- Campaniile de promovare a produselor care se adreseaza consumatorilor trebuie adaptate la fiecare categorie de varsta, sa cuprinda atat generatia tanara care deja a crescut in lumea digitala cat si generatiile de varsta a 2-a si a 3-a. Nu in ultimul rand, consultanta pe care o acordam clientilor nostri va trebui sa joace un rol hotarator in dezvoltarea fiecarei entitati, indiferent de modelul de business sau de marimea companiei.

Video