Stiri externe

EIOPA a identificat mai multe probleme in industria asigurarilor travel si a emis un avertisment pentru companii


Asigurarea de calatorie poate fi cruciala pentru consumatori, deoarece impactul unei acoperiri insuficiente sau al unor despagubiri refuzate, mai ales pentru cheltuielile medicale din timpul calatoriei, poate fi extins la nivel individual, arata EIOPA - Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale.

Acest aspect a fost deja in centrul atentiei autoritatilor de supraveghere din unele tari europene, avand in vedere riscurile specifice de conduita pe care le implica, cu privire la conflictele de interese care decurg din stimulentele aliniate gresit in canalele de distributie, aspecte legate de comportamentul consumatorilor aparute pe asa-zisele piete "add-on", dar si riscuri la nivelul ofertelor de produse de calitate indoielnica, mai subliniaza sursa citata. In plus, in dialogul cu EIOPA, stakeholderii interesati au evidentiat problemele legate de acoperirea asigurarii travel, revendicarile refuzate, termenii neclari si conflictuali.

Industria asigurarilor de calatorie se confrunta cu schimbari importante, cu noi oportunitati, dar, in acelasi timp, apar si riscuri noi, iar problemele deja existente sunt tot mai evidente. Companiile de asigurari au integrat noile tehnologii in modelele lor, ceea ce duce la modificari la nivelul intregului lanti de valori, in vreme ce noi tipuri de distribuitori continua sa intre pe piata. Exista ingrijorari speciale, arata EIOPA, cu privire la cresterea comisioanelor, exploatarea prejudecatilor comportamentale la vanzarea asigurarilor de calatorie in mediul online, precum si cu privire la o potentiala eroziune a valorii produsului de asigurare si a caracteristicilor acestuia.

Pentru o mai buna intelegere a produselor de asigurare de calatorie, pentru identificarea potentialelor surse de risc de conduita in detrimentul consumatorilor si pentru a intreprinde actiuni de supraveghere necesare in acest sens, EIOPA a lansat "Thematic Review on Consumer Protection Issues in Travel Insurance", un chestionar care a ajuns la 201 asiguratori din 29 de tari. Autoritatile nationale competente au distribuit chestionarul catre cei mai important asiguratori (cei care, la nivel national, cumuleaza 60% din totalul primelor brute subscrise pe linia de asigurari de calatorie), iar EIOPA

Principalele concluzii:

  • Per ansamblu, industria asigurarilor travel nu pare sa se confrunte cu un esec general al pietei, iar produsele de asigurare de calatorie raman valoroase pentru consumatori. Cu toate acestea, modelele de afaceri problematice actioneaza in detrimental consumatorului.
  • Unii asiguratori platesc comisioane extrem de ridicate catre distribuitori - in unele cazuri, cu mult peste 50% (in conditiile in care, in medie, comisionul achitat catre distribuitori este de 24%) -, iar consumatorii ajung astfel sa achite sume mari si, la schimb, sa primeasca servicii si produse de o calitate indoielnica.
  • Variatiile foarte mari ale ratei daunei duc catre aceeasi problema deja semnalata, sume extrem de mari platite de consumatori pentru o calitate care lasa de dorit. In unele cazuri, rata daunei este de 20%, in conditiile in care, in medie, rata daunei este de 40%, indiferent de canalul de distributie.
  • Cresterea riscului la nivel de conduita, generata de jucatorii care intra in piata si comercializeaza online, ca activitate auxiliara, produse de asigurare de calatorie (companii aeriene si feriboturi, site-uri de comparatie a preturilor, agregatoare, banci si supermarket-uri).
  • Potentiale riscuri de produse si servicii de calitate scazuta, urmare a parteneriatelor nou infiintate cu distribuitori prin licitatii internationale. In unele cazuri, aceste parteneriate se bazeaza exclusiv pe comisioanele platite distribuitorilor.
  • Lipsa screening-urilor medicale precontractuale, combinata cu un nivel de 70% de companii care exclud conditiile medicale preexistente din acoperirea unei asigurari travel, este echivalenta cu un potential ridicat de invalidare a solicitarii de despagubire, aspect in detrimentul consumatorului.
In acest sens, EIOPA a emis un avertisment catre industria asigurarilor de profil, aspectele abordate fiind, in special, modelele de afaceri problematice cu structuri de remunerare bazate pe niveluri foarte ridicate de comisioane, dar si modelele de afaceri care combina comisionul extrem de ridicat cu un nivel extrem de scazut al ratei daunei, consumatorii ajungand sa achite sume mari pentru o calitate indoielnica. EIOPA considera ca aceste practice nu respecta legislatia in vigoare si, prin urmare, le cere jucatorilor din piata sa respecte directiva IDD si sa actioneze in interesul consumatorilor.

Pozitia completa emisa de EIOPA in acest sens poate fi citita aici.


Share |


Editor: Cristian SUCA | Publicat pe 11.10.2019

Cele mai recente stiri:
» Marea Britanie: Cele mai multe spargeri de locuinta au loc in zilele de vineri din luna noiembrie
» ALLIANZ plateste 800 de milioane de euro pentru 4% din Taikang Life Insurance
» Singapore: Consumatorii isi pot masura nevoia de protectie printr-o asigurare de viata cu ajutorul unui calculator digital
» Aon: Pierderile asigurate provocate, luna trecuta, la nivel global, de taifunuri, incendii si alte fenomene severe se ridica la miliarde de dolari
» Veniturile grupului ALLIANZ s-au majorat cu 7,8% in primele noua luni din 2019
» Cutremur de suprafata in Iran: 5 morti, 120 de raniti, 30 de case distruse si 41 de sate afectate
» Autoritatile britanice vor legi mai aspre pentru soferii care folosesc telefonul mobil la volan
» Grupul GENERALI: Avans de 16,6% al profitului net, in primele noua luni din 2019
» Desi numarul amenintarilor cibernetice se va dubla in 2020, nu toate companiile sunt convinse de importanta unei asigurari cyber
» Jumatate dintre adultii britanici vor ca bancile sa le foloseasca informatiile pentru a depista eventualele probleme financiare cu care se confrunta






Create Account



Log In Your Account