
PROMO
Va prezentam in continuare un interviu acordat in exclusivitate pentru portalul specializat www.xprimm.md de Mariusz WICHTOWSKI, Presedintele Consiliului Birourilor Carte Verde, despre suspendarea Moldovei din Carte Verde si consecintele acestei masuri.
XPRIMM.MD: Care sunt cerintele inaintate de Consiliul Birourilor pentru Moldova care nu au fost indeplinite?
Mariusz WICHTOWSKI: In primul rand, sunt cerinte care se refera la organizarea interna a Biroului National al Asiguratorilor de Autovehicule din Moldova (BNAA) care este total instabila, lipsa accesului managementului BNAA la resursele financiare ale biroului si faptul ca emitentii Carte Verde din Moldova nu au depus garantia financiara externa in valoare de 4,25 milioane de euro in contul unei banci straine, conform cerintelor Consiliului Birourilor.
Astfel, avand in vedere ca Moldova este monitorizata de Consiliul Birourilor, emitentii de polite Carte Verde sunt obligati sa depuna o garantie bancara externa, iar aceasta cerinta nu a fost respectata.
XPRIMM.MD: Ce masuri ar trebui luate de BNAA in cel mai scurt timp pentru a evita suspendarea din sistemul Cartea Verde?
M.W.: Membrii BNAA trebuie sa decida cum va fi organizat biroul si care va fi managementul acestuia, precum si sa adapteze statutul biroului la cerintele legale. De asemenea, trebuie rezolvata problema prin care un grup mic de oameni conduce acest business prin eliminarea altora de la conducere. Nu in ultimul rand, trebuie recapatat accesul membrilor la resursele financiare ale BNAA si depunerea garantiei externe cerute de catre Consiliul Birourilor. Toate aceste probleme/cerinte trebuie rezolvate in totalitate si urgent.
XPRIMM.MD: Este suficienta depunerea garantiei financiare externe pentru a fi evitata suspendarea?
M.W.: Dupa cum am precizat, toate masurile mentionate anterior trebuie adoptate in totalitate. Astfel, daca managementul BNAA nu are acces la resursele financiare ale biroului, cum va putea acesta sa depuna garantia externa? Conform informatiilor noastre, situatia pe piata de asigurari din Moldova este foarte instabila, iar autoritatea locala de supraveghere a incercat sa normalizeze situatia. De asemenea, si Guvernul de la Chisinau a fost interesat sa rezolve problema. Totusi, exista un grup de reprezentanti ai unor companii de asigurare din Moldova care nu vor sa "imparta" puterea detinuta cu restul pietei - acestea sunt, insa, problemele interne ale pietei care trebuie sa fie solutionate in totalitate de catre piata locala. Noi putem doar sa le atragem atentia asupra lucrurilor care merg prost si sa le sugeram solutii; nu suntem si nu vrem sa fim implicati in organizarea interna a pietei de asigurare din Moldova, deciziile trebuie luate de catre actorii locali.
XPRIMM.MD: Ar trebui sa intervina in aceasta problema autoritatile de la Chisinau (CNPF, Guvern) sau este exclusiv o problema care trebuie solutionata de BNAA?
M.W.: Autoritatile de la Chisinau au incercat sa intervina, insa fara succes. Exista o contradictie mare pe piata de asigurari din Moldova - este un mix de interese politice si financiare ale unui grup de oameni.
XPRIMM.MD: Care vor fi consecintele pentru soferii moldoveni in cazul in care se va aplica suspendarea din Carte Verde?
M.W.: Companiile de asigurare locale nu vor putea incasa prime din vanzarea politelor Carte Verde (n.red.: in primele 9 luni din anul trecut, vanzarile asiguratorilor pe Carte Verde in Moldova s-au ridicat la 210 milioane lei moldovenesti sau 23% din piata), iar soferii moldoveni nu vor putea cumpara aceste polite de la companiile locale. Astfel, acestia vor fi opriti la frontiera la intrarea in alte tari si obligati sa cumpere o asigurare de frontiera, care in mod normal este mai scumpa decat politele Carte Verde. De asemenea, biroul moldovean de asigurari auto (BNAA) va plati despagubiri pentru daune care au fost produse inaintea suspendarii Moldovei din Carte Verde in conditiile in care nu vor avea incasari noi din vanzari pentru ca vor fi suspendati - asadar, situatia va fi tot mai dificila.
XPRIMM.MD: BNAA va fi obligat sa plateasca pentru toate daunele care s-au produs inainte de suspendarea din sistem?
M.W.: Da, si acest lucru va fi dificil pentru BNAA, deoarece biroul este finantat de catre membrii sai din vanzarile pe care acestia le fac pe Carte Verde, iar in cazul suspendarii, valoarea vanzarilor va fi zero.
XPRIMM.MD: Ce se va intampla daca companiile nu vor putea plati daunele care vor veni din urma, avand in vedere ca nu vor avea resurse financiare pentru ca vor fi suspendate din Carte Verde si deci nu vor avea incasari?
M.W.: Suspendarea se face pe un termen nelimitat, insa, daca in termen de 10 ani aceasta nu va fi anulata, atunci Moldova va pierde calitatea de membru al sistemului international Carte Verde si va fi exclusa din sistem.
Nimeni nu isi doreste sa aiba membri suspendati - ne dorim si credem ca piata locala va analiza situatia creata si va tine cont de recomandari. Totusi, vreau sa subliniez un lucru important: problemele mentionate pe piata de asigurari din Moldova nu au aparut acum, ci cu mai multi ani in urma, iar rezolvarea acestora a fost amanata constant, primeam doar promisiuni si promisiuni in fiecare an fara nicio solutie concreta.
XPRIMM.MD: Decizia de suspendare a Moldovei va crea consecinte si pentru soferii altor state care intra in Moldova?
M.W.: Da, va fi o problema pentru cei care vor intra in Moldova, astfel ca politele de asigurare ale soferilor straini nu vor fi recunoscute in Moldova si acestia vor trebui sa cumpere la frontiera o polita de asigurare.
XPRIMM.MD: In cazul suspendarii Moldovei din Carte Verde, vor putea alte companii de asigurare din UE sau alte tari sa vanda polite Carte Verde in Moldova?
M. W.: Nu, conform reglementarilor internationale acest lucru este posibil doar daca intr-o anumita tara nu exista un birou auto. Chiar daca va fi suspendata, Moldova ramane membru Carte Verde, astfel ca nu exista posibilitatea ca societatile de asigurare din alte tari sa vanda polite in Moldova.
XPRIMM.MD: Cat poate dura suspendarea Moldovei din sistemul Carte Verde?
M.W.: Suspendarea poate fi anulata intr-un timp relativ scurt, dupa ce vor fi indeplinite toate obligatiile, insa este dificil de estimat din cauza complexitatii problemelor. Totusi, organizatia noastra este flexibila, astfel ca dupa ce vor fi indeplinite cerintele mentionate si vom avea dovezi ca totul merge corect atunci putem propune retragerea suspendarii.
XPRIMM.MD: Cat timp au la dispozitie factorii de decizie din Moldova pentru a indeplini cerintele astfel incat sa fie evitata suspendarea?
M.W.: O decizie in acest sens va fi luata de Consiliul Birourilor in ultima saptamana din luna mai. Daca se va vota pentru suspendare, aceasta masura va intra in vigoare de la 1 iulie.
XPRIMM.MD: Tinand cont de faptul ca termenul pentru indeplinirea cerintelor Consiliului Birourilor este scurt, ne putem astepta la o decizie de suspendare a Moldovei incepand cu 1 iulie a.c.?
M.W.: Nu putem spune ca termenul este scurt tinand cont de faptul ca Moldova a avut la dispozitie cativa ani buni sa indeplineasca aceste cerinte. In mod constant am cerut sa fie luate masurile necesare si sa existe stabilitate financiara. Acest lucru nu s-a intamplat si avem indoieli ca se va putea face acum, in cateva saptamani, ceea ce nu s-a facut in ultimii ani.
N.red.: Moldova a mai trecut printr-o masura de suspendare din sistemul Carte Verde in anul 2002, astfel ca societatile de asigurare nu puteau oferi polite clientilor, iar soferii erau nevoiti sa cumpere asigurari la frontiera cand mergeau in afara tarii. Masura a fost anulata in 2003.
In Moldova sunt 9 companii autorizate sa vanda polite Carte Verde, respectiv ACORD Grup, ASITO, DONARIS VIG, GRAWE CARAT Asigurari, MOLDASIG, MOLDCARGO, MOLDOVA-ASTROVAZ, KLASSIKA Asigurari si VICTORIA Asigurari.
Amintim ca activitatea BNAA a fost marcata de o serie de dispute interne in ultima perioada intre membrii sai.