Modificari la Norma RCA. Majorari pentru politele soferilor care produc accidente soldate cu vatamari corporale

Avatar autor XPRIMM
Autor
Andreea RADU
Avatar
Andreea RADU
Redactor sef
Data articol
27.11.2020
Autoritatea de Supraveghere Financiara a pus in consultare publica un Proiect de Norma pentru modificarea si completarea Normei ASF nr. 20/2017 privind asigurarile auto din Romania - RCA. Printre cele mai importante modificari se numara cresterea penalitatii pentru soferii care produc accidente soldate cu vatamari corporale si decese, astfel ca acestia vor plati mai mult pentru politele RCA.
PROMO
Potrivit proiectului, Asiguratii sunt penalizati prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare, in functie de caz, astfel:
  1. cu doua clase pentru fiecare eveniment din care au rezultat numai prejudicii materiale;
  2. cu patru clase pentru fiecare eveniment soldat cu vatamarea sanatatii si a integritatii corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane."
Sistemul bonus-malus include 8 clase de bonus si 8 de malus. Cel mai mare niveld e bonus aduce o reducere a primei de 50%, iar cela mai mare nivel de malus aduce o crestere de 80% a primei RCA.

In cazul neinregistrarii unor daune platite in perioada de referinta, asiguratii beneficiaza de o reducere a primei de asigurare prin avansarea in urmatoarea clasa din cadrul sistemului bonus-malus. Clasa de bonus-malus se pastreaza pe perioada anului calendaristic in care se incheie contractul RCA indiferent de perioada asigurata.

Principalele propuneri de modificare si completare a Normei nr. 20/2017 privind asigurarile auto din Romania sunt:

- Clarificarea conditiilor de autorizare si practicare a asigurarii RCA, in sensul in care autorizarea nu se aplica doar pentru practicarea RCA in Romania, ci permite asiguratorului RCA sa practice aceasta activitate pe intreg teritoriul UE;

- Clarificarea termenului in care informatiile cu privire la incheierea contractelor RCA si daunele avizate sunt transmise catre baza de date cu asigurarile RCA incheiate pe teritoriul Romaniei (baza de date AIDA ce este dezvoltata si administrata de catre BAAR);

- Clarificarea conditiilor in care contractele RCA pot ramane in vigoare in cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului asigurat si in special in cazul vehiculelor pentru care se efectueaza transferul de proprietate ca urmare a incetarii unui contract de leasing financiar;
"In cazul instrainarii unui vehicul in baza unor acte civile sub semnatura privata, pentru care exista o asigurare obligatorie RCA valabila, aceasta asigurare ramane in 6 / 22 vigoare pana la expirarea perioadei de valabilitate inscrisa in contract daca fostul proprietar nu si-a exercitat dreptul prevazut la art. 7 lit. a) din Legea nr. 132/2017.
Pentru vehiculele pentru care se transmite dreptul de proprietate ca urmare a incetarii contractelor de leasing, asigurarile RCA raman in vigoare pana la expirarea perioadei de valabilitate inscrise in documentele de asigurare, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) noul proprietar este utilizatorul prevazut in contractul RCA; b) asiguratorul RCA a incasat integral prima de asigurare; c) societatea de leasing nu a notificat asiguratorului RCA transferul de proprietate", se arata in noul proiect.

- Completarea obligatiilor asiguratorilor RCA de a transmite informatii cu privire la stabilirea gradului de raspundere in producerea accidentului si la modul de solutionare al cazurilor de culpa comuna;

- Clarificarea modului de evaluare a prejudiciilor pentru lipsa de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv inlocuirea temporara a acestuia prin stabilirea documentelor in baza carora contravaloarea acestor prejudicii poate fi solicitata si clarificarea modului de calcul a perioadei pentru care se acorda despagubiri;

- Modificarea sistemului bonus-malus in sensul aplicarii diferentiate a malusului in functie de severitatea accidentului, respectiv daca in urma producerii acestuia au rezultat sau nu vatamari corporale sau decesul unor persoane;

- Introducerea posibilitatii completarii formularului de "Constatare amiabila de accident" prin intermediul unei aplicatii electronice agreate in comun de catre asiguratorii RCA.

"Constatarea prejudiciilor se efectueaza prin una dintre urmatoarele modalitati: a) la locul indicat de persoana prejudiciata sau de mandatarul acesteia; b) in centrul de constatare daune al asiguratorului RCA, cu acceptul persoanei prejudiciate sau al mandatarului acesteia; c) prin mijloace electronice, daca partile au convenit astfel", se precizeaza in proiectul citat.

Formularul "Constatare amiabila de accident" poate fi utilizat in relatia cu asiguratorii fara a mai fi necesara intocmirea documentelor de constatare de catre politia rutiera, numai daca este completat si semnat pe suport de hartie sau prin intermediul unor sisteme informatice de catre ambii conducatori de vehicule implicati in accident.

Asiguratorii RCA stabilesc de comun acord sistemul informatic si modul in care se poate utiliza formularul "Constatare amiabila de accident" in format electronic.

Formularul "Constatare amiabila de accident" in format electronic reproduce acelasi model grafic, contine aceleasi informatii si are aceeasi valoare juridica cu cea a formularului tiparit pe suport de hartie, conform proiectului ASF.

De asemenea, pentru a da posibilitatea legala BAAR de a incheia acorduri de reciprocitate si cu organismul similar din Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord pentru asigurarea protectiei reciproce a rezidentilor din ambele state, se propune introducerea unei prevederi in acest sens, astfel incat persoanele fizice si juridice rezidente sa beneficieze de garantia reciproca pe baza incheierii unui protocol.

Textul integral al proiectului este disponibil AICI. Cititi AICI nota de prezentare a proiectului. Propunerile, modificarile si/sau observatiile se transmit pe adresa reglementare.consultare@asfromania.ro, pana la data de 5 decembrie a.c. Acestea se transmit intr-un tabel dupa modelul publicat pe site-ul ASF.

Video