Moldova ar putea fi suspendata din sistemul Carte Verde incepand cu 1 octobrie a.c. Ce recomandari are Consiliului Birourilor si cum reactioneaza asiguratorii si autoritatile?

Avatar autor XPRIMM
Autor
Oleg DORONCEANU
Avatar
Oleg DORONCEANU
Editor
Data articol
14.08.2015
"Decizia de a suspenda Moldova din sistemul international Carte Verde este rezultatul neindeplinirii principiilorde baza pe care este axata activitatea sistemului: protectie, incredere, stabilitate financiara, gestionarea fraudelor si a vehiculelor asigurate", a declarat Jean ZENNERS, Presedintele Consiliului Birourilor Carte Verde (CoB), in cadrul unui seminar organizat recent la Chisinau de Biroul National al Asiguratorilor de Autovehicule (BNAA) dedicat situatiei Carte Verde din Moldova.
PROMO
Evenimentul a fost organizat cu sprijinul si participarea delegatiei Comitetului de Conducere al Consiliului Birourilor Carte Verde, avand la baza decizia Adunarii Generale a Consiliului Birourilor din mai 2015 de la Sopot, prin care s-a decis suspendarea, incepand cu 1 octombrie 2015, a calitatii de membru a Moldovei in sistemul Carte Verde. Pana atunci, Comitetul de Conducere al Consiliului Birourilor mai poate decide asupra suspendarii Moldovei incepand cu 1 octombrie 2015 sau amanarea acesteia. Potrivit lui Jean ZENNERS, CoB " monitorizeaza cu atentie inclusiv aspecte care tin de instabilitatea politica din Moldova, schimbari din legislatia nationala, dar si plangerile existente din partea altor birouri nationale. Speram ca reprezentantii BNAA vor lua in considerare aspectele enumerate mai sus si vor aplica actiuni concrete care sa duca la schimbarea situatiei si restabilirea increderii".

In acelasi context, Frits BLEES, Presedintele Comitetului de Monitorizare din cadrul Consiliului Birourilor a subliniat importanta solutionarii rapide de catre emitentii Carte Verde din Moldova a solicitarilor de despagubire/compensare venite din partea altor birouri nationale. Astfel, amanarea acestora sau neplata in termenul prevazut de statut (doua luni) conduce la inregistrarea plangerii la Consiliul Birourilor pentru deschiderea pe cazul dat a procedurii de Online Guarantee Call (se aplica biroului national sau companiei care a emis polita pentru intarzieri in rambursarea datoriei sau neindeplinirea obligatiei de plata). "In primele 6 luni ale acestui an, au fost deschise circa 14 guarantee call-uri pentru Moldova, fata de 12 in tot anul precedent. Spre comparatie, in Romania s-au inregistrat 17, in Germania 34, iar in Italia 51 pana la data de 20 iulie", a punctat oficialul citat. In acelasi timp, "circa 75% din cele 14 guarantee call-uri sunt despre a 2 companii din Moldova si doar 50% din ele au fost solutionate in termenul stabilit de statut", a adaugat acesta. De asemenea, potrivit oficialilor citati, circa 4% din autovehiculele inmatriculate in Moldova produc accidente in strainatate, iar anual se descopera circa 360 de polite Carte Verde false apartinand soferilor moldoveni care circula in strainatate.

Ce masuri au fost intreprinse pentru evitarea suspendarii din Carte Verde?

Potrivit Presedintelui Consiliului de Administratie al BNAA, Dinu GHERASIM, "a fost stabilit un plan de actiuni concret pornind de la cerintele Consiliului Birourilor care a demarat cu investirea Consiliului de Administratie actual. A fost transferata integral garantia financiara externa ceruta de catre Consiliul Birourilor de la Bruxelles si au fost achitate integral datoriile pentru politele emise pentru Carte Verde. Nu este insa simplu sa facem fata acestor masuri intr-un termen atat de scurt. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca BNAA a avut parte de niste operatiuni economice care au fost in detrimentul BNAA. In plus, unii membri ai BNAA aveau datorii fata de birou, intr-un fel in mod intentionat, pentru a bloca activitatea acestuia si am depus eforturi pentru inlaturarea acestor lacune impreuna cu autoritatea de supraveghere, pentru a echilibra aceasta activitate".

In acest sens, "au fost platite toate guarantee call-urile care au fost adresate pana acum BNAA. Se platesc transele de reasigurare, s-a efectuat raportul de audit pe primele 5 luni din 2015. La capitolul fraude se lucreaza asupra unui nou proiect de centralizare a regularizarii daunelor pe Carte Verde la BNAA asa cum a fost sugerat de Consiliul Birourilor. Raman insa multe intrebari deschise, cum ar fi litigiile in care a fost implicat BNAA de catre companiile membre in anii precedenti care au un caracter tendentios si de blocare a activitatii, precum si actiunile frauduloase care au avut loc in ianuarie-februarie 2015 in urma carora BNAA a fost prejudiciat cu circa 19 milioane lei. Elucidarea acestor operatiuni de catre organele de ancheta responsabile din Moldova este un subiect foarte fierbinte discutat de catre Consiliul Birourilor", a declarat Veronica MALCOCI, Membru in Consiliul de Administratie BNAA.

Totodata, "din pacate, in legislatia Republicii Moldova nu sunt prevazute anumite parghii drastice in cazul in care anumite companii emitente Carte Verde nu isi onoreaza obligatiile fata de guarantee call-uri sau achitarea reasigurarii in termen si in cuantum deplin; defalcari in alte fonduri gestionate de birou etc. Am sesizat autoritatea de supraveghere care deja a intreprins masurile legale pentru depasirea acestei situatii. Ar trebui totusi adoptate anumite amendamente ale legislatiei in vederea existentei unor parghii clare de monitorizare sau de sanctionare. Mai mult, ar trebui sa existe o colegialitate intre toti emitentii Carte Verde din Moldova, este un interes comun al asiguratorilor, dar si al cetatenilor din Republica Moldova", a punctat Dinu GHERASIM.

Valeriu STRELET, Prim Ministrul Moldovei: Din partea Guvernului vor fi indeplinite toate cerintele

In cadrul vizitei la Chisinau, membrii Comitetului de Conducere al Consiliului Birourilor au avut o intrevedere si cu Premierul Valeriu STRELET, care a afirmat ca Guvernul a pregatit o scrisoare de garantie prin care isi asuma responsabilitatea sa indeplineasca actiunile care sunt in competenta acestuia. Potrivit acestuia, "in perioada decembrie 2014 - februarie 2015, BNAA a fost administrat de catre niste persoane interpuse, controlate din umbra de niste figuranti in mai multe episoade care pun sub lovitura stabilitatea financiara a Republicii Moldova. In aceasta perioada, Biroul a inregistrat prejudicii de 17 milioane lei".

De asemenea, din partea autoritatii de supraveghere a asigurarilor, Vicepresedintele institutiei, Nina DOSCA, a mentionat ca autoritatea de reglementare depune eforturi pentru a restabili increderea si de a mentine calitatea de membru in cadrul Consiliului Birourilor. In acelasi context, "e nevoie de o inasprire a legislatiei pentru asiguratorii care practica Carte Verde si de introducerea anumitor penalitati pentru cei care nu isi achita obligatiile la BNAA", a declarat Aurica DOINA, Membru in Consiliul de Administratie CNPF.

Care sunt consecintele suspendarii Moldovei din sistemul Carte Verde?

"Companiile de asigurare locale nu vor putea incasa prime din vanzarea politelor Carte Verde (n.red.: in primele 6 luni ale anului trecut, vanzarile asiguratorilor pe Carte Verde in Moldova s-au ridicat la 123,38 milioane lei sau 6,11 milioane euro), iar soferii moldoveni nu vor putea cumpara aceste polite de la companiile locale. Astfel, soferii vor trebui sa cumpere o asigurare de frontiera la intrarea in alte tari, care atat in Romania, cat si in Ucraina este de 2-3 ori mai scumpa decat polita Carte Verde", a precizat Dinu GHERASIM. In acest context, Presedintele Consiliului Birourilor Carte Verde, Jean ZENNERS, a punctat ca "este interzisa vanzarea politelor Carte Verde in Moldova de catre oricare alta tara".

De asemenea, din momentul suspendarii vor fi reziliate toate politele active, nu vor mai fi valabile nici cele incheiate anterior. Astfel, cei aflati in afara tarii se pot regasi in situatia anularii politei lor Carte Verde incepand cu 1 octombie", a completat oficialul citat. De asemenea, "pe linga faptul ca vor fi afectati cetatenii simpli care vor dori sa calatoreasca in afara Republicii Moldova, va fi afectata si industria transporturilor pentru ca acestia vor avea de suportat cheltuieli aditionale. Este important de mentionat ca ponderea segmentului Carte Verde este de circa 25% pe piata locala de asigurari si in momentul in care companiile de asigurare nu vor avea incasari din subscrierea primelor pe Carte Verde, dar vor plati despagubiri pentru daune care au fost produse inaintea suspendarii Moldovei, acest lucru va afecta stabilitatea lor financiara", a punctat Veronica MALCOCI.

Mai mult, "in cazul suspendarii, companiile din Moldova care au emis polite Carte Verde vor trebui in continuare sa isi indeplineasca obligatiile in ceea ce priveste plata daunelor pentru evenimentele pentrecute in perioada de valabilitate a politelor. Imi pun semne de intrebare daca corespund rezervele tehnice la toti emitentii si daca vor fi in stare sa faca fata acestei provocari financiare destul de dure si iarasi ramane ca acest proces sa fie monitorizat cu implicarea CNPF pentru a nu fi situatii de neachitari din partea emitentilor Carte Verde", a declarat Presedintele Consiliului de Administratie al BNAA, Dinu GHERASIM. In aceeasi ordine de idei, "vom ajunge in situatia in care companiile vor trebui sa suporte cheltuieli foarte mari, si stim ca daunele pe politele Carte Verde pot sa vina in timp de 7 ani, si sumele sunt colosale, mai ales cele emise pentru tarile europene", a declarat Veronica MALCOCI.

Vor disparea anumite companii de asigurare ca urmare a suspendarii?

Cartea Verde detine o pondere de circa 25% din piata, find vanduta in prezent de catre 9 companii.

"Este dificil sa previzionam daca anumiti asiguratori isi vor inceta activitatea ca urmare a suspendarii. Fiecare companie trebuie sa isi evalueze potentialul si sa vada daca face fata rigorilor internationale pentru a ramane in sistem sau daca se va focusa pe asigurari facultative care au mare potential in Moldova", a subliniat Dinu GHERASIM.

N.red.:
 Moldova a mai trecut printr-o masura de suspendare din sistemul Carte Verde in anul 2002. Masura a fost anulata in 2003.

In Moldova sunt 9 companii autorizate sa vanda polite Carte Verde, respectiv ACORD Grup, ASITO, DONARIS VIG, GRAWE CARAT Asigurari, MOLDASIG, MOLDCARGO, MOLDOVA-ASTROVAZ, KLASSIKA Asigurari si VICTORIA Asigurari.

Rezultatele Carte Verde pentru S1 2015 (click pe poza)



Video