Provocarile socio-economice din 2022 au lansat o noua tendinta. Asigurarea medicala un beneficiu extra-salarial "la alegere"

Autor
Andreea PETRACHE
Data articol
24.11.2022

Piata muncii a fost in 2022 de partea candidatilor, majoritatea sectoarelor confruntandu-se cu deficit de personal specializat. Eforturile de recrutare au fost ingreunate si de contextul socio-economic, iar bugetele angajatorilor pentru a atrage si retine personalul au trebuit maximizate. Astfel, potrivit datelor de pe platforma BestJobs, companiile mari au lansat o noua tendinta in materie de beneficii, oferind candidatilor posibilitatea de a-si personaliza schema extra-salariala in functie de nevoi.

PROMO

Chiar daca angajatii au acum acces la un pachet mixt de beneficii, anunturile de joburi mentioneaza in continuare beneficii traditionale precum tichete de masa (70%), bonusuri de performanta (62%), asigurare medicala (57%), dar si cursuri de specializare sau de dezvoltare personala (60%). Pe aceste liste, se numara totodata si teambuilding-urile (40%), primele de sarbatori (50%) si laptop sau telefon mobil (47%).

"In 2022 a fost o provocare pentru companii sa gaseasca talentele potrivite. Din acest motiv, angajatorii au incercat sa adapteze pachetele de beneficii cat mai eficient, atat pentru nevoile candidatilor, cat si pentru maximizarea bugetului intern. Spre exemplu, pentru un angajat cu copii mici, pachetul poate cuprinde program flexibil, zile libere suplimentare, asigurare medicala si extinderea acestui beneficiu si catre membrii familiei, acces la evenimente pentru copii, bonusuri si prime de sarbatori si chiar bonus pentru gradinita sau bona. Tot asa, un alt angajat poate opta pentru abonament la sala, asigurare medicala si contributie la pensia privata. Practic, candidatii pot alege pachetul care se potriveste nevoilor si stilului lor de viata, simtind cu adevarat beneficiile pentru ei", spune Ana VISIAN, Marketing Manager BestJobs.

Pe fondul dificultatilor din ultimii ani, au inceput sa apara tot mai multe beneficii care sa corespunda mai bine nevoilor actuale ale angajatilor. Astfel, de anul trecut si pana acum, numarul anunturilor care precizeaza beneficii de well-being a crescut cu peste 15%. In plus, angajatorii tin cont si de nevoia tot mai mare de flexibilitate a angajatilor, facilitand munca de la distanta chiar si in cazul lucratorilor cu baze de date si oferind un program flexibil.

Astfel, 70% dintre anunturi precizeaza posibilitatea de a lucra remote atunci cand angajatul simte nevoia, 37% ofera ca beneficiu personalizarea programului de lucru, iar aproape 40% pun la dispozitie cafea si gustari pentru angajatii de la birou.

Mai mult, angajatii care lucreaza permanent sau preponderent de acasa pot beneficia de plata utilitatilor (5%), pe cand cei ce vin la birou pot primi compensatii pentru transport (30%). De asemenea, iesirile cu echipa, in timpul sau dupa programul de lucru, pentru a acoperi nevoile de interactiune si socializare ale angajatilor, contribuie la coeziunea echipelor si constituie un beneficiu oferit din ce in ce mai des de companii.

"Noua legislatie va aduce mai multe schimbari in 2023, precum modificarea plafonului neimpozabil pentru beneficii extra-salariale, prevazuta de ordonanta nr. 16/2022. Cu alte cuvinte, pentru anumite tipuri de beneficii, din ianuarie 2023, angajatorii vor fi nevoiti sa se incadreze intr-un plafon lunar de 33% din salariul de baza al angajatilor, neimpozabil. Desi cele mai comune dintre beneficiile primite de angajati, precum tichetele de masa sau tichetele cadou nu se vor raporta la acel plafon, recomandam ca angajatorii sa le pastreze in pachetul acordat sau sa evalueze necesitatea lor in functie de preferintele angajatilor", adauga Ana VISIAN, Marketing Manager BestJobs.

Video