Schimbari in piata RCA din Republica Moldova! Iata de ce este nevoie de ele.

Avatar autor XPRIMM
Autor
Adina TUDOR
Avatar
Adina TUDOR
Editor
Data articol
02.09.2022

Cu totii intelegem cat de important este ca sistemul de asigurare RCA sa fie unul sustenabil in tara noastra. Suntem constienti de riscurile la care ne expunem cand iesim in trafic si stim ca, daca producem un accident, asiguratorul la care avem incheiata polita RCA este salvarea noastra si va achita daunele pe care le provocam si care pot avea o valoare semnificativa.

PROMO

Tocmai din acest motiv, este bine sa stim ca, in acest moment, piata de asigurari RCA ramane una stabila doar prin eforturi deosebite ale companiilor. Adevarul este ca primele care se incaseaza anual din politele RCA nu sunt suficiente pentru a acoperi daunele avizate (rata daunei fiind intre 56 - 62%) si celelalte cheltuieli (rata comisioanelor si cheltuielilor intre 52 - 55%) suportate de catre asiguratori. In termeni tehnici, acest lucru se traduce printr-o rata combinata de 108,33%. Pentru anul 2021, conform rapoartelor pietei, dauna medie achitata este de 14.897 lei, iar prima medie incasata de 854 lei.

Asadar, asiguratorii platesc mai mult decat incaseaza din cauza accidentelor, dar si a cheltuielilor necesare functionarii lor. In spatele acestei concluzii simple se afla calcule complexe, pe baza carora se calculeaza tariful de baza al politelor RCA - acel tarif care sa permita pietei sa functioneze in continuare si sa isi respecte obligatiile fata de asigurati.

Noua prima de baza RCA - 1.350 MDL

Conform calculelor efectuate de CNPF - Comisia Nationala a Pietei Financiare potrivit metodologiei unice in baza datelor statistice aferente, noua prima de baza pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto interna este de 1.350 MDL, majorandu-se cu 355 MDL sau cu circa 36% fata de valoarea precedenta (995 MDL).

"Marirea tarifului de baza la RCA este impusa nu de piata de asigurari, ci de modul in care lucrurile s-au desfasurat in ultimii ani. Poate notiunea de rata combinata de 108% nu spune mare lucru cetateanului, dar acest lucru inseamna ca, pentru 100 MDL incasati, orice companie pierde 108. Evident nu putem vorbi de profitabilitate, dar este esentiala asigurarea unei sustenabilitati a sistemului de asigurare auto obligatorie. Nu este de dorit sa ajungem in situatia in care unele companii nu vor putea despagubi clientii asigurati", a declarat Alina OSOIANU, Director executiv, BNAA.

Aceasta decizie a fost luata prin aprobarea Hotararii nr. 27/3 din 21.06.2022 privind modificarea Hotararii CNPF nr. 57/13/2018 cu privire la primele de asigurare obligatorie de raspundere civila auto, care urmareste ajustarea formulei de calcul al primei de asigurare de baza, pentru asigurarea unui nivel suficient al primei de asigurare intru achitarea despagubirilor de asigurare si protejarea drepturilor consumatorilor.

Cine va resimti aceasta majorare a tarifului?

Majorarea tarifului de baza nu va fi resimtita, insa, de cea mai mare parte a soferilor, putini ajungand sa plateasca 1.350 MDL pentru o polita RCA. Acest lucru se datoreaza sistemului bonus-malus, ce rasplateste soferii care nu provoaca accidente.

In anul 2020, din totalul de 633.861 de contracte de asigurare RCA, 46,2% (292 693 polite) au beneficiat de reducerea (bonus) de 50% din prima de asigurare, 38,7% (338 611 polite) au beneficiat de reducerea (bonus) de la 5-45%, 14,7% (92 997 polite) au beneficiat de clasa 7 (prima fara reducere), iar pentru 0,4% (2 557 polite) a fost aplicata clasa malus.

Pastrand aceste proportii si pentru anul in curs, putem deduce ca doar aproximativ 15% din asigurati vor plati tariful de baza al unei polite RCA si doar aproximativ 0,5% vor avea un cost al politei care include atat tariful de baza, cat si penalizarea pentru accidentele produse.

"BNAA sustine masura aprobata de CNPF cu privire la majorarea tarifului de baza al asigurarii RCA in Republica Moldova. Cifrele vorbesc de la sine si noi am cerut in repetate randuri o ajustare de acest tip. Este preferabil ca fiecare sofer sa inteleaga acum necesitatea unei mici majorari de pret decat sa ajungem in situatii complicate, cum, spre exemplu, a cunoscut piata de asigurari din Republica Moldova si Romania in urma unor falimente importante", a mai declarat Alina OSOIANU.

Despre BNAA

BNAA - Biroul National al Asiguratorilor de Autovehicule este organizatia reprezentativa din Republica Moldova a companiilor de asigurari emitente de certificate "Carte Verde". BNAA are drept scop reprezentarea intereselor colective ale membrilor sai, in domeniul asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse de autovehicule, atat pe teritoriul Republicii Moldova, cat si in strainatate, promovarea cooperarii, precum si compensarea prejudiciilor cauzate persoanelor pagubite prin accidente produse de autovehicule ai caror posesori nu au respectat obligatia de asigurare obligatorie de raspundere civila auto, de autovehicule neidentificate si/sau obtinute pe cale ilicita.

 

 

Video