
xprimm.md: Cum apreciati evolutia pietei per ansamblu in anul 2010 si in particular pentru compania GRAWE CARAT comparativ cu 2009?
Veronica MALCOCI: Cu toate greutatile acestui an in care s-a vorbit despre urmarile crizei economice, despre maturitatea inca insuficienta a pietei de asigurari din Moldova, evolutia pietei a fost, in mod cert, una ascendenta.
Pasii sunt mici, dar important este ca aceasta evolutie exista, ca nu vorbim despre stagnarea pietei. Dupa estimarile CNPF, desi densitatea asigurarilor (16 EUR/locuitor) e scazuta comparativ cu media europeana, investitiile straine isi fac deja simtita prezenta pe acest segment, iar intrarea noilor jucatori va impulsiona in continuare dezvoltarea fireasca a pietei locale.
Mediul economic actual reprezinta o provocare pentru toti jucatorii din piata, acestia depunand eforturi suplimentare pentru atenuarea efectelor financiare negative.
Aceste eforturi au avut efecte in primul trimestru din 2010. Erhard BUSEK, Presedintele Forumului Economic Vienez, a mentionat ca in Republica Moldova au loc schimbari in bine si acestea sunt un argument bun pentru investitori, volumul afacerilor urmand un trend crescator.
Comparativ cu anul 2009, anul trecut a fost unul mai dificil pentru compania noastra, dar rezultatele sunt satisfacatoare si ne dovedesc ca putem fi optimisti in privinta lui 2011.
Aceste demersuri au facut ca GRAWE CARAT sa inregistreze o crestere a subscrierilor (in EUR) de 15,3% dupa primele noua luni ale anului curent, fapt ce a dus la o majorare a cotei de piata la 11%.
xprimm.md: Care sunt cele mai importante realizari ale companiei in 2010 si care sunt principalele provocari cu care v-ati confruntat pe parcursul anului?
V.M.: Reconfirmam in fiecare an faptul ca implinirea exigentelor clientilor nostri este scopul principal pe care il urmarim. Prin oferte de asigurare personalizate si produse moderne reusim sa acoperim necesitatile individuale ale acestora. Totodata, pentru facilitarea accesului clientilor la produsele companiei, in anul 2010 am continuat extinderea retelei nationale de reprezentante.
Specificul pietei de asigurari din Moldova creeaza provocari specifice pentru fiecare companie de asigurari, iar rezultatele companiei noastre arata ca reusim sa le depasim prin perseverenta si profesionalism.
xprimm.md: Ce obiective v-ati propus pentru 2011 si care sunt cele mai importante proiecte pentru acest an?
V.M.: Obiectivele pentru 2011 ale GRAWE CARAT Asigurari sunt dezvoltarea coerenta si durabila pe toate liniile de business, cu scopul declarat de a mentine aceeasi structura echilibrata a paletei de produse si cresterea sigura si constanta a veniturilor din prime. Totodata, ne dorim cresterea portofoliului de clienti prin atingerea obiectivului unei acoperiri nationale.
xprimm.md: Considerati ca ar trebui adoptate noi masuri de ordin legislativ, tehnic, de procedura care sa impulsioneze piata de profil?
V.M.: Fenomenul de frauda este prezent si pe piata de asigurari din Moldova. Modificari la Codul Contraventional ar permite companiilor de asigurari sa conteste vinovatia partilor, ceea ce ar reprezenta o schimbare necesara si asteptata pe acest segment.
La fel de binevenite ar fi si modificarile legate de eliminarea unor lacune si adoptarea de noi reglementari in Legile 414 si 407.
Masurile de ordin tehnic au si ele un rol important, aici fiind vorba de implementarea unei baze de date unice care contine informatii privind asigurarea mijloacelor de transport si daunele produse de acestea, precum si aplicarea sistemului bonus-malus.