MOLDOVA: Calculul primelor RCA si determinarea uzurii, in atentia CNPF prin derularea a doua proiecte de Hotarare

Avatar autor XPRIMM
Autor
Vlad BOLDIJAR
Avatar
Vlad BOLDIJAR
Editor
Data articol
24.10.2012
Autoritatea de supraveghere a pietei de asigurare din Republica Moldova (Comisia Nationala a Pietei Financiare - CNPF) a supus dezbaterii publice doua proiecte de Hotarare importante in privinta reglementarii segmentului de asigurari auto: primul dintre acestea se refera la calculul primei de asigurare de baza si al coeficientilor de rectificare aferenti asigurarii RCA, in vreme ce al doilea are in vedere reglementarea modului de determinare a uzurii in cazul pagubelor produse de autovehicule. Ambele proiecte de Hotarare sunt propuse spre examinare, consultare publica si avizare.
PROMO
Potrivit primului proiect de Hotarare elaborat de CNPF, este nevoie ca prima de asigurare "sa contina si o componenta comerciala flexibila, in limitele careia asiguratorii ar putea concura si oferi consumatorilor facilitati la stabilirea primei de asigurare, fara insa a-si afecta nivelul rezervelor de asigurare si stabilitatea financiara".

Practica ultimilor ani, de cand se aplica primele de asigurare de baza si coeficienti de rectificare unici stabiliti de CNPF, "a demonstrat numeroase abateri din partea asiguratorilor si intermediarilor in asigurari la stabilirea si incasarea de facto a primelor de asigurare RCA, iar masurile de urmarire din partea CNPF s-au dovedit a fi ineficiente", se arata intr-o nota informativa a CNPF.

In acest context, proiectul propune doi coeficienti suplimentari, "primul fiind prevazut in cazul cand consumatorul va solicita micsorarea primei de asigurare daca nu este interesat de serviciile intermediarului in asigurari sau ale personalului propriu al asiguratorului cu atributii de vanzari, iar al doilea in cazul cand asiguratorul va dori sa stimuleze asiguratul din profitul sau".

Totodata, la propunerea celor sase companii emitente de Carte Verde, membre ale Biroului National al Asiguratorilor de Autovehicule, a fost revizuit coeficientul in functie de tipul autovehiculului la asigurarea obligatorie de raspundere civila auto externa. Astfel, in loc de sase tipuri de autovehicule - cum era in metodologia veche - s-au propus patru tipuri, unificandu-se categoria de autocamioane si autotractoare, precum si categoria de autovehicule destinate transportului de persoane.

Descarcati Proiectul de Hotarare "Cu privire la primele de asigurare obligatorie de raspundere civila auto".

In cazul celui de-al doilea proiect de Hotarare, potrivit CNPF, scopul acestuia este "reglementarea modului de stabilire a pagubei reale in cadrul asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto cu aplicarea gradului de uzura la pretul partilor componente si pieselor care se inlocuiesc la autovehiculul deteriorat".

Conform unei notei informative publicate de CNPF, "necesitatea elaborarii proiectului de modificare a Regulamentului s-a impus odata cu stabilirea in art. IV din Legea 94/2012 a unor criterii de care trebuie sa tina cont actul normativ al CNPF si anume perioada de exploatare a autovehiculului, categoria de piese inlocuitoare si modalitatea de despagubire (...) De mentionat ca prin modificarile si completarile propuse s-a tinut cont si de prevederile art.1416 alin.(2) din Codul Civil al Republicii Moldova, potrivit caruia instanta de judecata, adoptand hotarare cu privire la reparatia prejudiciului, obliga autorul prejudiciului sa puna la dispozitie un bun de acelasi gen si de aceeasi calitate, sa repare bunul pe care l-a deteriorat ori sa compenseze integral prin echivalent banesc prejudiciul cauzat".

Totodata, autoritatea de supraveghere precizeaza ca modificarile propuse nu vor avea un impact financiar negativ, nici asupra asiguratorilor (prin cresterea valorii daunelor) si nici asupra persoanelor asigurate (printr-o majorare a primei de asigurare), ci va crea un echilibru intre interesele tuturor partilor implicate in relatia asigurator - asigurat - persoana pagubita - unitate de specialitate, si este in concordanta cu practica europeana, adaptata la particularitatile locale: "Majorarea brusca a despagubirilor din cauza aplicarii uzurii in modul propus nu poate avea loc din motiv ca, legislatia actuala, inclusiv Regulamentul amendat, nu obliga asiguratorul sa determine paguba in baza valorii de nou la preturile uzinei producatoare de piese originale, ci la valoarea pagubei real suportate, in functie de perioada de exploatare a vehiculului, categoria de piese inlocuite si modalitatea de plata a despagubirii".

Descarcati proiectul de Hotarare "Privind modificarea si completarea Regulamentului cu privire la modul de determinare a uzurii in cazul pagubelor produse de autovehicule, aprobat prin Hotarirea Comisiei Nationale a Pietei Financiare nr.13/1 din 3 aprilie 2008".

Video