Proiect: Amenzi pentru pietonii care se uita in telefon atunci cand traverseaza strada

Avatar autor XPRIMM
Autor
Andreea RADU
Avatar
Andreea RADU
Redactor sef
Data articol
15.04.2021
Ministerul Afacerilor Interne a publicat un proiect de lege, in dezbatere publica, prin care pietonii care uita in telefonul mobil atunci cand traverseaza strada vor putea fi amendati, in conditiile in care, in ultimii ani, numarul accidentelor rutiere provocate de pietoni a crescut semnificativ.
PROMO
"Prin prezentul proiect se reglementeaza interdictia pietonilor de a efectua activitati de natura a le distrage atentia atunci cand se angajeaza in traversarea drumului public", se arata in document.

"Din practica, s-a constatat ca un procent semnificativ din numarul accidentelor rutiere implica eroarea umana a participantilor la trafic. Pietonii reprezinta o categorie vulnerabila in trafic, iar un comportament imprudent al acestora poate spori numarul deceselor rezultate din accidentele de circulatie in care acesti participanti la trafic sunt implicati", se precizeaza in Nota de fundamentare a proiectului.

Conform MAI, in perioada 01.01.2019 -15.09.2020, s-au inregistrat 1.711 de accidente de circulatie grave avand drept cauza principala a producerii traversarea neregulamentara a drumului public de catre pietoni. In urma producerii acestora, a rezultat decesul a 457 de persoane si ranirea grava a altor 1272 de persoane, toate aceste persoane avand calitatea de pietoni. Din aceasta perspectiva, este necesara imbunatatirea inclusiv a legislatiei rutiere, astfel incat riscul rutier sa se reduca.

In prezent, potrivit art. 72 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, traversarea drumului public de catre pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate si semnalizate corespunzator, iar in lipsa acestora, in localitati, pe la coltul strazii, numai dupa ce s-au asigurat ca o pot face fara pericol pentru ei si pentru ceilalti participanti la trafic.

Cu toate acestea, in fapt, uneori, aceasta asigurare nu se realizeaza, intrucat pietonul desfasoara o activitate de natura a-i distrage atentia, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie ca se vorbeste sau se scriu mesaje (distragere mentala), se asculta muzica (distragere auditiva) sau se acceseaza diverse aplicatii de ghidare precum harti (distragere vizuala), influenteaza capacitatea de atentie a pietonului in momentul angajarii acestuia in traversarea drumului public, conform Notei de fundamentare.

Mai mult, distragerea atentiei poate constitui un factor concurent in producerea accidentului rutier chiar si atunci cand traversarea drumului public de catre pietoni urmeaza sa se faca prin locurile special amenajate si semnalizate corespunzator.

Distragerea atentiei la nivel mental (cognitiv) este cel mai des intalnita, intrucat, spre exemplu, o discutie telefonica poate fi palpitanta, astfel ca atentia se canalizeaza catre aceasta activitate, pietonul mergand practic mecanic, fara a constientiza locul efectiv de traversare. De asemenea, prin distragerea auditiva, pietonul nu mai percepe sunetele traficului rutier ori semnalele speciale de avertizare sonora folosite de autovehiculele cu regim prioritar de circulatie precum cele apartinand politiei ori serviciului de ambulanta.

Conform MAI, in contextul necesitatii existentei acestei asigurari, pentru o mai buna previzibilitate a ceea ce inseamna prudenta in traversarea drumului public in trafic, prin prezentul proiect se reglementeaza interdictia pietonilor de a efectua activitati de natura a le distrage atentia atunci cand se angajeaza in traversarea drumului public.

De altfel, o astfel de interdictie exista deja, insa numai in ceea ce priveste conducatorii de vehicule, acestora fiindu-le interzis a efectua activitati de natura a le distrage atentia de la conducere, precum si de a folosi telefoanele mobile atunci cand se afla in timpul deplasarii pe drumurile publice.

Modificarile aduse Codului Rutier vizeaza si biciclistii, dar si trotinetistii.

Astfel, se interzice conducatorilor de biciclete sa circule cu acestea cu o viteza mai mare de 30 km/h.

Bicicletele si trotinetele electrice, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand. Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.

Printre aletele, se interzice conducatorului de bicicleta sau trotineta electrica, dupa caz: sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia "Accesul interzis bicicletelor"; sa invete sa conduca biciclete sau trotinete electrice, dupa caz, pe drumurile intens circulate; sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete; sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate; sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului ori a substantelor psihoactive; sa circule pe aleile din parcuri sau din gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor; sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada; sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta sau trotineta electrica, dupa caz; sa circule in interiorul localitatilor in care nu functioneaza iluminatul public, precum si in afara localitatilor fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa.

Se recomanda ca la depasirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice distanta laterala sa fie de minimum 1,5 m.

Gasiti AICI proiectul MAI.

Siguranta rutiera, o prioritate


Chiar si in conditiile scaderii numarului de accidente, vorbim, in continuare, de o medie de 9 persoane decedate la fiecare 2 zile in accidente rutiere in 2020. Prin urmare, cresterea sigurantei rutiere ramane, in continuare, o prioritate pentru Romania, iar necesitatea initiativelor care vizeaza cresterea sigurantei rutiere ramane la fel de importanta ca oricand.

In acest context, APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor desfasoara, inca din anul 2016, campania nationala de siguranta si preventie rutiera FII TREAZ LA VOLAN!. Proiectul va continua si in 2021, iar mai multe detalii despre acesta sunt disponibile pe treazlavolan.ro, Facebook.com/treazlavolan si Instagram.com/treazlavolan.

In ceea ce priveste numarul accidentelor rutiere grave, in anul 2020 au fost inregistrate 6.272 de accidente, in urma carora au fost ranite grav 5.484 de persoane si 1.644 au decedat, arata datele IGPR, solicitate de 1asig.ro.

Conform IGPR, principalele cauze care au condus la producerea accidentelor rutiere grave, in anul 2020, au fost nerespectarea regimului legal de viteza (17,3%), indisciplina pietonilor (17,3%), abaterile savarsite de biciclisti (11,8%), neacordarea prioritatii de trecere pietonilor (9,7%), respectiv neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor (8,2%).

Video